Mullahan ei mopoa ollut ikinä. Isobroidilla oli joku Soliferi ja sen huoltohommat oli niin retuperällä, et faija tuumas ettei se jaksa joka ilta olla ropaamassa mopoja. Saati jos niitä olisi kaksi. Mulla oli 21-vaihteinen Peugeotin maastopyörä. Mäkisarvet ja kaikki. Sillä mä laskettelin jotain kelkkareittien alamäkiä kuuttakymppiä kivikkoon. Ne vanteet oli aina aivan kierot ja lenkurat. Uudenvuodentinasta tehtyjen vanteiden oikominen oli ihan millintarkaa hommaa, ettei ne hangannut v-jarruihin ja että jarrut silti vielä toimivat. Vaihteet siinä pyörässä toimi hyvin varmaan pari päivää, kun se pyörä oli
uus. Peugeot-merkki saa vielä tänä päivänäkin aikaan pienen oksennusrefleksin mussa.
Sivuvaunulla lisää vauhtia
Moponomistajat kyllä jeesas pyörä miehiä niin, että ne työnti jalalla satulasta ettei tarvinut polkea.Tai jos pyörämiehellä oli forkut kunnossa, se pystyi kädellä pitämään mopoilijan olkapäästä kiinni ja tällaisella ”sivuvaunulla” matka taittui vähän liukkaammin hakemaan Teboililta pehmeen askin kultaista malppia.
 |
Pösö ja pillifarkut |
Isobroidi otti
joskus Kyrmyniskan skootterilta kyytiä edellämainitulla tyylillä.
Sillä oli Jopo alla ja ne laski vanhaa heinolantietä menemään sen
mitä se Derbi Atlantis kulki. Kun se piti toisella kädellä Kyrmyn
olkapäästä kiinni, niin sillä oli vaan toinen käsi kiinni siinä
Jopon stongassa. Siihen asfalttitielle oli pompannu pientareelta joku
pikku stemu ja se laski tietenkin sitä kiveä päin. Se kivi heitti sen
Jopon sarvet linkkuun ja broidi kynti turvalleen siihen asfaltille. Sillä
oli jalassa vakosamettihousut ja niistä repes nappi siinä
rytäkässä. Kun se nous ylös, niin ne housut putos nilkkoihin. Samaan aikaan sieltä mäen nyppylän takaa tuli auto. Siellä oli
varmaan autossa ollut ilmassa pari kysymysmerkkiä, kun keskellä
tietä oli yhtäkkiä skootteri, polkupyörä kumollaan ja äijä
seisoo siinä vieressä vakosamettihousut nilkoissa.
Ne ei muuten ollut
ekat housut mitkä broidi tuhos mopohommmissa. Se oli joskus
ylä-asteella niin muotitietoista ja oli hakenut Sokkarilta uudet
Cottonfieldin farkut mansikkamaalta hankituilla rahoilla. Kylille oli naapurin Mantsapavelle tullut uus peevee ja broidin piti näyttää miten sillä keulitaan.
Sehän veti sen samantien katolleen ja niihin farkkuihin tuli polven
kohdalle vekki. Mä sain ne farkut välittömästi. Broidin imagoon ei
vissiin osunut rikkinäiset farkut.
Kaikilla kovilla
mopojätkillä oli Peeveet. Yhellä serkulla oli Honda Monkey.
Mankissa oli muuten ihan paska istuu kyydissä. Se satula oli
semmonen sohva, että kun veti ekan töyssyn yli, niin sen jälkeen
sä istuit omien kiveksien päällä. Siinä Mankissa oli muutenkin
ongelma yhdistettynä tän serkun luonteeseen. Se ei ihan pärjännyt
tehoissa yhen Heskan Peeveelle. Kerran me laskettiin kaks päällä yhtä
mettätietä pikku tihkusateessa Kivijärven kiskalle lihapiirakalle.
Se peeveeparivaljakko meinas koko ajan hävitä maisemaan ja serkku
koitti paikata hanskalla sen minkä hävis tehoissa. Yhestä
limasesta juuresta lähti sit keula alta ja me vedettiin kauheet
turvat. Siinä kun me liu’uttiin sitä märkää mettätietä
kyljellään, niin sen ikuisuudelta tuntuvan liu’un aikana serkku
ehti huutamaan kaikki Suomen kirosanat kahteen kertaan. Sillä aukes
polvi aika pahasti. Muistan et tän jälkeen pelotti aina ihan sikana
istuu sen kyydissä.
 |
Mantsapaven PV vetojuhtana |
|
|
|
Se oli kylän kovin
jätkä kenellä oli suurin rako Peeveen runkoputken ja tankin
välissä keulassa. Sillä Heskalla meni ainakin kolme sormea siihen
väliin. Joskus se yritti saada lisää taipumaa siihen ja se veteli
talvella yhdeltä hiekkatien suoralta nelosen vauhdista täysiä
kaseikkoon. Sinne se lervo pitkälle hankeen sen pyöränsä kanssa
ja repi sitä vartin aina sieltä umpihangesta takasin tielle.
Kypärää se ei käyttänyt mopolla ajaessa varmaan ikinä. Ehkä se
siksi oli joskus aika kovakin ajamaan mantsaa, kun suurin
itsesuojeluvaisto oli lähtenyt niiden kuolleiden aivosolujen
matkassa.
Eikä tarvinut olla
edes intiaaniverta suonissa, että pystyi tunnistamaan sen Heskan
peeveen jäljistä. Siinä oli niin kiero runko sivusuunnassa, että
siitä jäi suoraan ajaessa melkein kaksi jälkeä rinnakkain. Joskus
se hyppäs jonkun ojan yli sillä, niin siitä antautu se runko
lopullisesti. Kotiin se ajeli sellasella lowriderilla, että runko
hipoi maata. Kuormaliinalla sen sai kiristettyä suht jiiriin, että
siihen pääs täräyttämään pari hitsitäppiä ja taas pystyi
ajamaan mutkaista tietä näkymättömiin.
Hinaushommia
Heskalla oli joskus
eka oikea monttiskin. Se oli muistaakseni joku - 89 (timanttista
vuosikertaa muuten) Kawasakin KX kassari. Sen mä muistan et sen
jarruissa oli yks ongelma. Niitä ei useinkaan ollut. Joskus mä
istuin sen kyydissä, kun tultiin yhtä alamäkeä kohti vanhan
heinolantien ylitystä. Se huus siinä alamäessä et nyt ei oo
jarruja ollenkaan, vedetäänkö sokkona yli? Kai mä sain sen
vakuuttuneeks et ei me nyt vedetä, kun se pysäytti sen vauhdin
penkkaan ajamalla.
Sillä KX:llä me
kerran hinattiin Kyrmyn Peevee sen kotitallille, kun sillä oli
narahtanut se johonkn kylänraitille. Mä löysin meiltä jostain
liiterin perukoilta 5 metriä hinausköyttä ja me sidottiin se sen
Kooäxän lokarin alle ja PV:n sarviin. PV:n sarvethan on samanlaiset
kun BMX-fillarissa ja sitä köyttä ei saanu ihan suoraan siihen
sidottua, vaan se kiinnitys tuli aika toispuoleisesti.
Siitä oli
hiekkateitä ja mettäpolkuja pitkin varmaan kolme kilometriä Kyrmyn
kotitallille ja me lähdettiin hinaamaan sitä Peeveetä. Mä istuin
KX:n kyydisssä ja pääsin katsomaan ihan aitiopaikalta tätä
näytelmää. Jostain syystä kun Heska sai Kawan tulille, niin sillä
kasvoi ihan järkyttävät pirun sarvet päähän. Yhtäkkiä sille
tuli varmaan joku fiilis, että tälle välille pitää vetää nyt
uudet reittiennätykset. Se rupes repii sillä Kawalla ihan hulluna.
Siinä hiekkatiellä
oli yks aika pitkä ylämäki ja Heska rupes syöttää sillä
kassarilla sinne ylämäkeen kaikki mitä siitä lähti. Joka kerta kun se
löi isompaa tupaan, niin se nykäs sitä Peeveetä aika rajusti. Se
köysihän oli sidottu toispuoleisesti niihin sarviin, niin aina kun
tuli vetoja, se löi siitä Peeveestä keulan ilmaan ja nykäs sarvet
linkkuun. Mä katsoin siitä takalokarilta kun Kyrmy huuti sieltä
Peeveen ohjaamosta kun pistetty sika. Heska ei kuitenkaan himmannut,
ehkä se ei kuullut tai sitten se ei halunnut kuulla. Mua nauratti ja
pelotti se koko tilanne niin paljon, etten mä saanu mitään
sanotuks. Kyrmy näytti muutenkin siltä siellä Peussin ohjaamossa,
kun se olis istunut Pärssisen soramontulla seulan alla. Se viiden
metrin köyden ”turvaväli” aiheutti sen, että kassarin
takapyörästä sato sepeliä ihan urakalla Kyrmyn päälle.
Se loppu reitti oli
aika pientä kinttupolkua ja siihen oli joku maajussi rakentanut
vielä kivibarrikaadit. Siinä oli kuitenkin yks aika ahdas kivien
väli mistä pääs ajamalla läpi. Heska kun oli saanut ihan hiljaa
hivuteltua sen Kawan siitä kivien välistä läpi, niin se löi
kytkinniittiä ja ampu sen Kawan täysiä liikkeelle. Se peevee tuli
köyden perässä ihan nahkoineen sieltä kivien läpi. Kun me
päästiin sit perille, niin muistan et siinä oli tappelu oli aika
lähellä. Kyrmyllä oli aika painavaa sanottavaa Heskan
hinaustaidoista. Ei siltä kyl varmaan enää lähtenyt ees kunnolla
ääntä, kun se oli sen koko kolme kilometriä huutanut ihan kurkku
suorana. Voi olla et sille tuli sen takia aika paha äänenmurros.
Kyrmyhän on nykyään aika kova kuski laskee manttua. Mä oon ihan
varma et koska se pystyi tän koko hinausmatkan rimpuilemaan pystyssä
sillä Peussilla on vaikuttanut siihen, et sillä on nää ajohommat
verissä.
Sitä reittiä ei
muuten varmasti oo vedetty niin lujaa ikinä Peeveellä. Ainakaan
kiinnileikanneella.
Urbaania
maalaislegendaa
Meillä muuten pyöri
kylillä yks sitkeä urbaanilegenda, joka vaikutti turvallisuuten
vähän käänteisesti. Kypäriä mopohommissa ei juurikaan käytetty.
Ei ne mopot missään rekistereissä ollut kun niillä ajettiin
välillä kolmekin päällä ja poliisia pelättiin tietenkin.
(Siihen aikaan ei ollut laillista ajaa edes kaks päällä) Legendan
mukaan poliisille kiinnijäädessä se oli kuulemma ”harkitsematon
teko”, jos ei ollut kypäriä ja selviäis pienemmillä sakoilla. En
tiiä oliko isot pojat kauppa-autolla kertonu vai mistä oli moinen
huhu saanut tuulta siipien alle. Koskaan ei onneksi mitään isompaa
sattunut, vaikka aineksia olisi ollut.
*tämä tarina on
kirjoitettu täysin muistin varasta ja saattaa sisältää ajan
kultaamia muistoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti